Thursday, May 5, 2011

YANG BERBAHAGIA CIKGU DATO' ...

pernah tak kite dengar cikgu yang dianugerahkan pangkat dato' or datuk?
rasa2 mcm x pernah dengar or jarang dengar
dengar2 cerita, nk dpt title datuk ni, org tu mestilah byk berbakti pada negara
barulah akan diperkenankan para sultan, raja dan yamtuan utk kurniakan title datuk tuh
maknanye bukan senang laa
and rasanya x ramai n xde cikgu yg dikurniakan title tu
rasanya cikgu2 ni belum cukup berbakti pada negara
siapalah cikgu, cuma mendidik anak2 bangsa
bukan cikgu2 yg jd jd org ternama dan terbilang, itu semua anak didik mereka sahaja
jadi cikgu ni x cukup lg jasanya pada negara
saya baru setahun jagung dlm lapangan pendidikan ni
x pernah terfikir isu di atas
tp td mendengar pendapat seorang cikgu lama
di majlis Rapat 1 Malaysia: Transformasi Pendidikan at Intekma Resort Shah Alam.
cikgu Kalam bin Salam(maaf klu silap nama) dr Sabak Bernam mengutarakan isu ini
katanya, di mana letaknya cikgu?
klu artis, tetiba je boleh dpt title datuk
mcm mana cara guru dihargai?
setakat anugerah di hari guru?lepas tu?
saya hanya mengutarakan pandangan beliau
apa pendapat anda?

fikir-fikirkanlaa

apapun,seperti kata teman saya, guru adalah unsung heroes. tidak mengharap pada balasan, cuma adakalanye mereka terkesan juga dgn situasi semasa. apapun jua, saya bangga dgn profesion saya.dan siapa saya kini,semuanya juga bermula dari guru2 sy.

p/s : buat guru-guru saya, di mana pun cikgu-cikgu berada, jutaan terima kasih atas seegala jasa cikgu semua...

love and faith,
cik patunghujan

3 comments:

Teacher Maria said...

Kak dah menjadi guru 19 tahun dik. Tapi masih terasa macam cikgu baru setiap kali berpindah ke sekolah baru. Takpe biarlah kita menjadi 'unsung hero'kerana rahmatnya kita akan dapat di kemudian hari. Byk urusan kita dipermudahkan atas doa anak-anak murid kita.
Kalau kita kerja mengharapkan pengiktirafan kita akan kecewa dan cepat berputus asa.

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

itulah cikgu kn kakak
jd adiwira jek
x harap n expect apa2

AxraZa said...

pada kak zira, cara nk hargai guru bukan dengan bg title pun. dengan tidak membebani guru dengan keje tak sepatutnya pun dah cukup...pls treat teacher macam teacher. bukan macam kerani. no offence to clerks. hargai guru seadanya. n i like the 'unsung hero' part.