Tuesday, March 29, 2011

SEORANG AKU DAN SI SOTONG CELUP TEPUNG

hri ni balik latih bola jaring, lapor la pulak perut nih
so aku pn singgah ke kedai pebret aku kt kota warisan ni
xleh laa ckp nama kedainye, secret gitu
so far, semua yg aku mkn kt ctu best
sup dia best, tomyam pok tek dia best, ayam halia dia pn aku suke
rini tetiba teringin nk mkn sotong celup tepung
so dgn yakinnye aku pn order laaa
terbayang dalam kepala aku rupe sotong tu yg seumpama ini

rase cm nk meleleh dh saliva tgu order aku sampai
sambil2 minum air laici

tetiba...
jeng jeng jeng!
suspen gitu

sotong celup tepung yg datang tu mcm ni rupenye
hancur kejap hatiku ini
mcm ni rupa sotong celup tepung aku
bulat mcm cekodok
confirmlaa tepung yg tebal
bila aku makan, lagi laa hancur hatiku ini
bukan setakat tepung yg tebal, tp isi sotong memg secoet n cuma saki baki sotong jek
bayangkanlaa, dia cuma guna bahagian sirip yg kt bontot sotong n bahagian kepala sotong utk buat sotong celup tepung tuh. bahagia badan yg klu potong jd mcm ring tu lansung xde. dh laa rasa dia hanyir. gila apa????
klu mcm tu, x miskin laa tokei kedai tuh
lepas ni aku xkn order dh sotong celup tepung kt kedai tuh
HUH!!!

adoiiii
rindu nk makan sotong celup tepung kt terengganu
antara yg sedap kt medan selera kt pantai kelulut tuh
kt terengganu, banyak jenis makanan yg celup tepung nih
tp pebret aku sotong celup tepung n ikan celup tepung laaa
keropok lekor celup tepung pn best. yg lain pn sodap. makan pulak dgn sos cili yg bese makan dgn keropok lekor tuh.aduuuuuiiiii sedapnye. klu musim candat sotong, dapat makan sotong yg besar2 tuh. harga sotong time tuh memg murah laa nk compare dgn hari biasa. dapat pulak makan ketupat sotong ke.wow!!! memg menjilat kuku laaa.

aneka jenis makan yg dicelup dlm tepung
ni laa rupe ketupat sotong
slurpss sedapnye
ni ikan celup tepung
makan dgn sos cili tuh
klu ikan segar lg best, manis jek
bukan manis gula tau tp manis ikan segar
bukan ikan kotak mcm kt sini
udang celup tepung
tempura made in terengganu la

dah tgk gambar? dh bayangkan rase dia mcm mane? nk betul2 rase kelazatannya, silalah berkunjung ke terengganu. memg sgt yummy. x nyesal laaa
slurpppsssss

semua gambar dipinjamkan oleh abg google

love and faith,
cik patunghujan


10 comments:

ASHIRA ZUMI said...

dietlah etep!!
huhu

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

nti dulu laaa
hehehehe

Shu said...

Fae, supo jeput pisang jah su tgk sutong tu fae... =)

Teacher Maria said...

Faez, sotong celup tepung kat restoran belah2 sini sume style gitu.. Cokodok sotong. Nak rasa yang gitu seperti Tganu kena pi ke area tepi laut spt Bagan Lalang (yg paling dekat dgn kita). Memang sodap.. tapi tak boleh lawan sotong celup tepung Ganu kite

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

suli,thu xpe.mcm jeput

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

kak maria, sila masak utk adikmu ini

AxraZa said...

adoiiii..feel like flying 2 ganu at this very moment..skang jugakk!!!

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

fly laaa KJ
heheheh
nk tgu pegi time sy kenduri lambat sgt lg

faizeswit ^_^ said...

alaa..siannya,nnti la i masak tuk u..kita makan kat skola yer ^_^

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

ku menunggumu faiz