Sunday, July 15, 2012

LOVE AND DETERMINATION



Baru-baru ni ter’berborak dgn my good friends tentang jodoh dan cinta. Mula2 duk borak pasal my younger sister yg dh bertunang n mungkin kawen tahun depan. My parent sudah tentulaa mula risau dgn anak sulung dia yg x berpunye lg ni...

Berbalik pada kawan saya, saya sgt laa tertarik pada kesungguhan suaminye untuk mendapatkan dia. Pada umur 18 tahun, dia dh decide nk jadikan kawan saya sbg isteri dia. Bukan sekadar usha suka2 mcm budak2 lelaki lain. Dia sanggup pegi jumpa mak kwn sy utk mintak kebenaran utk berkawan dgn kwn sy. Bagi  saya tindakan tu memerlukan determination dan keberanian. Umur baru 18 tp dh berani jumpa parent mintak nk kawan dgn anak dara dia. Malah ianya bukan terhenti di situ sahaja, he did anything he could to ensure that he will be able to give a good life to my friend. Ambil sijil2 kemahiran, n last sekali join polis utk pastikan dia akan mampu menyara kawan saya bila dh kawin. Ada org fikir benda ni mcm biasa saje, tp bg saya, it means a lot.usia yg terlalu muda untuk membuat 1 keputusan serius untuk bersama seseorang. Sorry to say, some of us umur dh lewat pn masih belum berani nk buat mcm tu. With that determination, alhamdulillah Allah dh beri kebahagiaan pada dia.

Satu lg cerita ttg my dearest kakak. Juga tentang kesungguhan suami dia utk mendapatkan dia. Bila dh kawin pn masih lg sabar dgn ujian2 yg dtg.akhirnya, kini mereka masih bahagia. Cemburu melihat sikap romantis mereka.

Kisah dua lelaki yg bersungguh-sungguh untuk mendapatkan org yg mereka cintai, bukan sekadar berserah kepada takdir.

Pesan mereka berdua ini pada saya, pilihlaa org yg menyayangi saya, bukannya org yg saya sayangi krn mereka lebih pandai menghargai. Dan jawapan saya, siapapun bakal saya bakal kahwini, saya akan menyayangi dia sepenuh hati. Samada dia memberi yg sama atau tidak, sy berserah pada DIA. Moga Allah akan memberikan kesabaran pada saya.apapun,hingga kini saya masih mengharapkan ‘dia’ yg menyunting saya. Namun jodoh itu cepat dan lambat adalah ketentuan DIA. Saya menerima seadanya siapa jua pasangan saya kerana saya percaya ALLAH itu Maha Adil.
Kepada bakal Imam saya, saya setia menunggu awak untuk melengkap hidup saya.

Ketuk-ketuk
{cik patung{

2 comments:

AxraZa said...

The one who worth it requires effort..no?

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

hmmmm hard to answer