Wednesday, February 2, 2011

SEORANG SAYA DAN SEBUAH BAS

banyak memori antara saya dan bas
dari kecik memg selalu naik bas
dah besar2 ni baru pandai nk meluahkan perasaan tentang bas
tahun lepas saya ada buat entry tentang bas
tentang pemandu bas sebenarnye
kali ni pun tentang bas
hari ni sy nk men'travel'kan diri ke kuala terengganu
hajat hati nk ambik printer sy yg dh lama menumpang kasih kt rumah mashi
dr dungun ke k.trg mengambil masa kurang lebih sejam sahaja jika naik kenderaan sendiri
tp hari ni sy nk naik bas aje
sbb balik nti dgn cik azian

saya sampai ke stesen bas dekat pukul 3 ptg
alhamdulillah bas dh ada
tunggu punye tunggu lepas sejam bru bas tu nk bertolak
aduyai
sikit punye lama
stress sekejap
pukul bas tu pun terkedek2 bergerak meninggalkan stesen
sebelum keluar dr bandar dungun pn, dh beberapa kali bas tu berhenti tanpa diketahui tujuannye
lama lak tu
stress utk kali kedua
perjalanan agak lancar
berhenti menurunkan dan mengambil penumpang tu biasalah
tp driver tu bawak bas sangat lah slow
stress kali ketiga
fikiran saya mula menerawang
sambil tu menghayati pemandangan dalam bas tu

ni keadaan dalam bas tu
boleh bayangkan tak macam mana?
ni yg tercetak kt blakang seat
bas ni memg sgt "chantek"
mcm zaman jepun dulu
tp bas2 ni laa yang byk berbakti pada saya

mulalah sy berfikir lebih jauh
kenapa org kt sini tak suka naik bas
sebab2 mcm ni lah
kt tempat lain, masih ramai yg naik bas
kalaulah bas kt cni selesa mcm naik rapid
mesti ramai tak kisah nk naik bas
tp itu semua impian jek
bas kt cni sgt daif keadaannye
xde aircond tu blh dimaafkan
tp keadaan bas yg busuk dan hapak?
tak cukup dgn tu, jadual perjalanan pn kucar kacir
sejam nk dapat 1 bas pn sikit punye susah
bila prebet sapu berkeliaran n ambik penumpang, depa jgk yg marah
manalah org sanggup nk tgu bas lama2 kn
lepas tu bwk mcm kura2
klu ye pn bwk laju merbahaya, lajunye tu agak2 laa kn
perjalanan kejap pn jd lama
contohnye mcm aku td, perjalanan sejam jd 2 jam
tak ke haru???
rosak mood kejap

nasib baik laa penglihatan aku ni dijamu pemandangan indah sepanjang perjalanan
syukur krn memiliki negeri yg chantek


indahnye negeriku
hehehehe
promote negeri sendiri yek

sekian perjalanan saya utk hari ini
saya cuma berharap perkhidmatan pengangkutan awam di negeri terengganu darul iman ini akan diperbaiki dan dinaiktaraf seberapa segera
biarlah negeri yg indah ini dapat dinikmati dgn selesa

love n faith,
cik patunghujan

No comments: