Saturday, April 2, 2011

AL FATIHAH BUATMU

sy masih ingat lg pg tu
2 april 1999
sy nk pegi tuisyen
mak tanye sy, sy nk pegi jgk ke? kn tok ki(atuk) x sihat?
sakit apa mak?
demam jek
tok ki sy selalu demam 2 3 menjak tu
sy kata, xpe laa mak, nti along balik cepat
bru je mula kelas
dlm pukul 9 pagi, mak saya cal kt tempat tuisyen suruh sy balik
katanye tok ki saya dh meninggal
saya rasa mcm x percaya
baru je semalam sy borak dgn dia, ok jek semalam
xkan laaa demam je boleh mati kan
sy pun mengayuh basikal balik rumah dgn cepat
sy x pasti apa yg sy rase waktu tu
sehinggalah sy terserempak dgn kwn baik tok ki sy kt satu rumah tu
sy terdengar dia mengkhabarkan berita pemergian tok ki saya
waktu tu laa tiba2 air mata saya menitis
saya sayang tok ki saya
saya selalu teringat, klu sy terlewat bgn pagi, dia laa yg akan hantar sy ke sekolah, bila dia dh xde, sape lg nk hantar sy?
byk kenangan dgn dia
1st time lalu bukit tebuk naik moto biru dia tuh, balik terus demam.
main korek pasir kt blkg bontot senyap2 masa duduk kt pantai
tgk tv sama2 masa kecik dulu
ketegasan dia
kasih sayang dia
semua amat saya rindui
walaupun sy x pernah tunjuk kt org perasaan saya ni,
sebenarnye ia sgt wujud dalam diri saya.
apapun, walau dh 12 tahun tok ki pegi, kami2 cucu2mu tetap sentiasa ingatkan tok ki dan sambung perjuangan tok ki.
surau tok ki tu tetap terpelihara.
setiap hari, cucu2 tok ki akan bergilir utk azan kt surau tuh
kadang2 x sempat
tp surau tu x pernah kosong
setiap waktu mesti ada org solat walau x ramai
dinding surau pn dh di cat baru
speaker baru pn dh dipasang
setiap mgu, mesti ada kuliah agama utk muslimat sekitar
kami akan memeliharanye selagi termampu

al fatihah untukmu
moga tokki ditempatkan dikalangan hambaNya yang soleh

1 comment:

AxraZa said...

al-fatihah. sedih la pulok.