Friday, August 10, 2012

SOPAN SANTUN DI JALAN RAYA

Saya bukanlah seorang pemandu yang sangat cekap ataupun terlalu patuh. Tapi rasanya saya masih mampu mengekalkan sopan santun sebagai pemandu. Dulu saya pernah membebel pasal sikap pemandu di penang. Unfortunately this time drivers at my place (nilai-sepang-putrajaya).

Klu ikutkan laporan yang mengatakan rakyat  di Malaysia sbg antara org paling biadab di dunia, rasa mcam nk setuju jek, nk tekan butang ‘like’ tu 100 kali. Tp xnak laa sbb nila setitik, rosak susu sebelanga kn(saya dikalangan yg x bersalah). Unfortunately, memg ramai yang tak beretika kt malaysia ni (mode sedih).


Semalam seperti biasa sy memandu ke putrajaya for iftar dgn my good friend. Dlm kelajuan yg masih dibawah had laju, tetiba ada sesuatu yg dibuang dari kereta dihadapan saya terbang laju menuju ke kereta saya. TIN MINUMAN K! Nyaris nk kena cermin kereta sy, hanya lalu sipi aje kt tepi kereta.hangin aje. Saya sgt bengang waktu tu rasa mcm nk menyumpah aje. Alhamdulillah mampu menahan diri (sesungguhnya saya sedang berpuasa). Bayangkan klu terkena kereta saya? Something bad might happen. Simple thing like that can lead to huge thing.


ni laa kete tu KAU4747


Here are few things that successfully burst me :
Mbuang sampah dari kenderaan yg sedang bergerak(blh jd mcm kes di atas)
Mpotong barisan dari tepi( mana x hangin klu kite punye Q panjang, tetiba depa senang2 aje mencelah potong dr tepi.bongek jek!)
Mtukar lorong sesuka hati  (akibatnye blh jd mcm aku dgn Mr P aku dulu)
Mkedekut nk bg signal(pemandu lain x tahu apa yg ada dlm fikiran anda.blh habis ke bateri kereta?)
Msy cukup geram bila tgk motor yg parking kt tempat kereta.selalu jadi kt sy.parking kereta dh laa limited, blh pulak dia nk menyelit lg.
Msy tak suka bila org lain parking menghalang laluan sy.membazir masa sbb sy kena tgu tuan kete tu dtg bru sy blh keluar. Rasa mcm nk calar je kereta dia.
 Rasanya itulaaa yg selalu saya hadapi. Tp cukup nk buat hati sy panas.aduhai....
Apapun harap kita sama2 muhasabah diri dan tak buat perkara2 yg blh menyusahkan org lain....
Mode happy nk balik kampung. Counting the days.

~Love and faith~
{cik patunghujan{

No comments: